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조회수 280 추천수 0 2018.06.11 10:34:42
ETHICS: OUTWARD ACTIONS BASED ON INNER MOTIVES
By Sergio Fortes

실업 및 전문직 분야에 종사하는 사람들은 늘 윤리에 대한 도전에 직면해왔다. 많은 것이 빠르게 발전하고 변화하는 21세기임에도 불구하고 이 문제는 여전히 큰 도전으로 남아있다. 고대 그리스어 ‘에토스’라는 단어에서 유래한 ‘윤리’는 ‘인간으로서의 자세’ 혹은 ‘내가 사는 곳’을 의미한다. 다시 말하면, 에토스(또는 윤리)는 ‘나의 집’이라고도 볼 수 있을 것이다

이러한 생각은 나의 아버지가 저녁 식사 후 가족들 전체를 모아두고 말씀하시던 것을 떠올리게 했다. 아버지께서는 종종 “이 집에서 이것은 해선 안돼” 라고 하시며 아버지께서 생각하시는 용납할 수 없는 행동이나 태도에 대해 강하게 언급하셨다. 아버지께서는 우리 가정의 윤리가 어떠해야 하는지 각 개인이 어떠한 관습과 전통과 규칙을 따라야 하는지에 대한 규칙을 설명하신 것이다.

인간으로서 우리의 집 혹은 거처는 우리의 거주지, 결혼을 통한 가정, 우리가 참여하는 사교 모임, 우리가 사는 사회, 우리가 거주하는 도시와 이웃, 예배 드리는 장소, 그리고 성경에서 말하는 ‘일용한 양식’인 우리의 생계를 유지하는 회사나 조직을 포함한다. 개인 그리고 전문적인 삶에서 윤리규범을 지킬 때에 비로소 우리는 자신만의 ‘집’을 누릴 수 있는 것이다.

브라질 철학자이자 교육가인 마리오 세르지오 꼬르텔라 박사는 윤리에 대한 간결하고 명확한 개념을 제시했다. 그는 이렇게 말했다. “윤리는 인생에 관한 다음의 세 가지 주요 질문에 답하기 위해 우리가 사용하는 일련의 원칙이자 가치라 할 수 있습니다. 1. 내가 원하는가? 2. 내가 해야 하는가? 3. 내가 할 수 있는가? 원하지만 하지 말아야 할 일들이 있습니다. 해야 하지만 할 수 없는 일들도 있고, 할 수는 있지만 하고 싶지 않은 일들도 있습니다.”

이러한 딜레마는 우리의 일상생활에 스며들어 사업 관계를 복잡하게 만들기도 하고, 우리의 직업 활동에 있어서 원하지 않는 행동을 야기하는 동기로 작용하기도 한다.

사도 바울에 의하면, 스스로 원치 않는 행동을 하게 될 때, 이는 성경에서 ‘죄’라고 언급하는 내부의 힘에 의한 지배를 받기 때문이라고 말한다. “만일 내가 원하지 아니하는 그것을 하면 이를 행하는 자는 내가 아니요 내 속에 거하는 죄니라” (로마서 7:20).

누구로부터 배웠는지 기억나지 않지만, 내가 배운 죄의 개념 중 하나는 ‘죄란 잘못된 목표물을 맞추는 것’이었다. 다른 말로 하면, 무엇을 해야 하는지 알고 최선의 노력을 다하였음에도 불구하고 틀린 과녁을 맞추고 있는 것이다.

신의 해독제, 죄에 대한 하나님의 요법을 ‘용서’라 부른다. 우리가 우리의 죄를 인정하고 자백하면, 하나님은 우리를 용서하시고 그 죄를 극복하여 해서는 안될 것을 하지 않도록 우리를 강건케 하시고 해야 할 것을 할 수 있는 능력을 주실 것이다. “… 우리 죄를 사하시며 우리를 모든 불의에서 깨끗하게 하실 것이요.” (요한일서 1:8-9)

윤리를 행하는 것은 선행과 가치 그리고 기본적인 원칙의 지침을 따르려는 의도 그 이상이다. 그것은 우리의 단순한 욕구와 의지적 노력 그 이상의 것을 필요로 한다. 그것은 내면으로부터의 변화, 새로운 생각들을 요구한다.

로마서 12장 2절에 “너희는 이 세대를 본받지 말고 오직 마음을 새롭게 함으로 변화를 받아”라는 말씀이 있다. ‘변화를 받는다’라는 것은 우리의 힘이나 의지로 되는 것이 아니다. 성경에서 여러 번 강조하듯 오직 예수님만 하실 수 있는 것이다! 갈라디아서 2장 20절에 예수님께서 제자들에게 확언하신 것처럼 말이다. “내가 그리스도와 함께 십자가에 못 박혔나니 그런즉 이제는 내가 사는 것이 아니요 오직 내 안에 그리스도(성령님)께서 사시는 것이라.”
   
Ethics has always been a challenge into business and professional world, and despite many advances and changes, it might be an even greater challenge in the 21st century. The word “ethics” is derived from the ancient Greek, ethos, which meant, "our place while human," or "the place where we live." In that sense, ethos or ethics can be regarded as "our home."

This reminds me of when my father would address our entire family around the table after dinner. Concerning certain actions or behaviors that he considered unacceptable, emphatically he would say, "Here in this home, this shall not be done." Basically, he was informing us of the “house rules,” the standards, practices and traditions he expected each of us to uphold.

Obviously our home or place, as humans, is the home where we live, our marriage, the social group which we participate, the society where we live, our city, the neighborhood where we reside, the church where we worship with others, and the company where we earn our livelihood, what the Bible calls “our daily bread.” Living according to a personal and professional code of ethics, in effect, means actions that make us feel “at home.”

The Brazilian philosopher and educator, Prof. Dr. Mario Sergio Cortella, has presented a masterful conceptualization of ethics: "It is the set of principles and values that we use to answer three major questions of human life: Do I want? Should I do? Can I do? There are things we want, but we should not (acquire them). There are things that we should do, but we can’t. There are things we can do, but we don't want to."

Dilemmas like these permeate our everyday lives, invading the depth of our business relationships and the unseen, inward origins of our professional actions.

The Apostle Paul points out that when we do what we don’t want, it is because we are dominated by an inner force or impulse which he calls "sin": “Now if I do what I do not desire to do, it is not myself that acts, but the sin which dwells within me fixed and operating in my soul” (Romans 7.20).

One of the concepts of sin I have learned – I can't remember from whom – is that "sin is hitting the wrong target." We know what we should do, but trying to accomplish it, we have lost the target and hit something else instead.

The divine antidote for sin is forgiveness. When we admit our sins and confess it, God will help us to overcome them, providing forgiveness, empowering us to not want what we should not, and giving us the ability to do what we should: “… He will forgive our sins and continuously cleanse us from all unrighteousness” (1John 1.8-9).

However, having ethical guidelines and displaying proper ethical conduct – our home” – is more than possessing the intention to follow good practices, values or principles. It requires more than a simple desire, or even the exercising of our will. It demands an inner change, a new mindset.

In Romans 12:2 we are told, “Do not conform to the pattern of this world but be transformed by the renewing of your mind.” Being “transformed” is not something we can accomplish on our own. It is something that, as the Bible tells us again and again, only Jesus can do! As Galatians 2:20 assures each of His followers, “I have been crucified with Christ, and it is no longer I who live, but Christ lives in me (by His Spirit).”


묵상 및 토론 주제
Reflection/Discussion Questions

1. 당신은 윤리에 대해 어떻게 생각하십니까? 
What is your concept of ethics?


2. ‘내가 사는 곳’을 의미하는 고대 그리스어에서 유래된 윤리의 원 뜻에 대해 어떻게 생각하십니까?
What did you think of the original concept of ethics as "the place where we live?


3. 당신이 생각할 때, 사람이 옳다고 여기는 일을 하지 않고 대신 그 반대의 행동을 하도록 이끄는 요인은 무엇입니까?
In your opinion, what can lead someone to stop doing what is right, and choosing instead to do the opposite?


4. 사람들로 하여금 진실로 하기 싫은 일을 하게 하면서 진정으로 하고 싶어하는 일은 하지 못하도록 이끄는 힘(혹은 영향력)을 죄라고 생각하시나요? 이것이 당신에게 어떤 의미로 다가오는지 나눠봅시다.
Do you think that the force that drives people to do what they really don’t want to do, and not do what they really want to do, is the sin? Explain what this means for you?


    참고: 성경에서 이 주제에 관련된 내용을 더 알고 싶다면, 아래 구절을 참고하세요.
잠언 4:23; 전도서 12:14; 마태복음 5:37, 7:9-12; 마가복음 12:17; 빌립보서 4:4-5
NOTE: If you have a Bible and would like to read more about his subject, consider the following passages:

 (잠 4:23) 모든 지킬 만한 것 중에 더욱 네 마음을 지키라 생명의 근원이 이에서 남이니라
 (전 12:14) 하나님은 모든 행위와 모든 은밀한 일을 선악 간에 심판하시리라
 (마 5:37) 오직 너희 말은 옳다 옳다, 아니라 아니라 하라 이에서 지나는 것은 악으로부터 나느니라
 (마 7:9-12) 9너희 중에 누가 아들이 떡을 달라 하는데 돌을 주며 10 생선을 달라 하는데 뱀을 줄 사람이 있겠느냐 11 너희가 악한 자라도 좋은 것으로 자식에게 줄 줄 알거든 하물며 하늘에 계신 너희 아버지께서 구하는 자에게 좋은 것으로 주시지 않겠느냐 12 그러므로 무엇이든지 남에게 대접을 받고자 하는 대로 너희도 남을 대접하라 이것이 율법이요 선지자니라
 (막 12:17) 이에 예수께서 이르시되 가이사의 것은 가이사에게, 하나님의 것은 하나님께 바치라 하시니 그들이 예수께 대하여 매우 놀랍게 여기더라
 (빌 4:4-5) 4 주 안에서 항상 기뻐하라 내가 다시 말하노니 기뻐하라 5 너희 관용을 모든 사람에게 알게 하라 주께서 가까우시니라
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